Ludmila Čmelíková: Hry k rozvoji finanční gramotnosti

30.01.2015 21:43

Hry k dětství a dětem neodmyslitelně patří. Získávají tak znalosti a dovednosti, které je připravují na vstup do reálného světa a vedou je k samostatnosti a zodpovědnosti. Osobně vnímám jako velký přínos her fakt, že se děti velmi nenásilnou formou naučí prohrávat, nést odpovědnost za špatné rozhodnutí, strategii, taktiku, na druhé straně poznají pocit vítězství, radost z úspěchu a naučí se komunikovat.

Není nad to hrát si s kamarády, sourozenci za deštivých odpolední Business, Člověče, nezlob se, Pexeso, Domino, Prší, přebíjenou, Černého Petra, Lodě, Piškvorky atd. patřící mezi deskové, stolní hry. Nebo si simulovat reálné situace, hrát si na doktora, prodavačku, nakupujícího, cestovní agenturu, poštu, ZOO, vymyslet pohádku, divadlo, příběh. Také můžeme jen tak sedět u počítače a hrát hry - upřímně se v nich moc nevyznám, skončila jsem u Sokobana :-D. Ale vím jistě, že existuje spousta jiných aplikací.

My se zaměříme zejména na výuku finanční gramotnosti pomocí her. Mezi nejjednodušší hry patří hra na prodavačku a kupujícího. Dnes k této hře existuje spousta vymožeností podporujících realitu obrazu - dá se koupit pokladní kasa, nákupní košík včetně obsahu, žetony jako peníze - a hra může začít. Je to první kontakt dětí s procesem nakupování. Když si chci něco koupit, musím mít peníze. Musím vědět, kolik peněz potřebuji a musím vědět, zda je mám.

Dalším stupněm je samotná výměna něčeho za něco. Každý z nás si určitě vzpomene, že se v dětství dostal do fáze, kdy chtěl například nějakou kartičku ze sady hokejistů, figurku z chybějící kolekce apod. Pokud jsme věděli o někom, kdo danou věcí disponoval, šli jsme za ním a zkusili uzavřít obchod. Ty mi dáš toto, já ti za to dám tohle. Tak nějak přirozeně jsme tušili a tušíme, že nic není zadarmo.

Řekněme, že teď jsem mluvila o hraní rolí, o komunikaci. Jako nástroj pro rozvoj finanční gramotnosti však slouží i celá řada deskových her - Monopoly, Dostihy a sázky, Business, Cashflow a ještě se najdou mnohé další. Děti, ale i dospělí v těchto hrách začínají kupovat dražší a hodnotově významnější zboží, věci, zvířata, komodity. Musí se naučit šetřit, protože si hned nemůžou koupit nějakou ulici, dům. A jak hra běží, získávají finanční prostředky na koupi, na druhé straně ale musí platit za jiné služby - nájmy, pokuty. Co se stane, když dostatečné prostředky nemají? Buď musí několik kol počkat a věřit, že jimi investované prostředky se jim vrátí a umožní získat větší majetek, nebo se smířit s tím, že "vyšší" životní úroveň mít nebudou, nebo počkají, až bude bank rozebrán a nebude, o co hrát.

Reálnějším příkladem a případem je ale fakt, že když na něco nemám, začnu uvažovat o tom, kdy, kde a jak peníze získat. Jedna z možností je šetřit, druhá půjčit si. Oběma způsobům lze děti učit odmala. Seznamme děti s tímto systémem při první příležitosti. Chce Vaše dcera nutně panenku a syn nové autíčko? Nabídněme jim varianty. Vysvětleme jim, že ale pár měsíců neuvidí své oblíbené bonbony nebo laskominy, někde vynaložené prostředky ušetřit musíme. Nebo si raději vyberou, že pár měsíců počkají, našetří si na hračky z kapesného samy a o to více si jí budou vážit? Nebo přistoupí na variantu, že pár měsíců v hodnotě hračky nebudou dostávat kapesné? Nebo dokonce nebudou chtít kapesné a ještě oželí laskominy? Vím, že už to možná není hra, ale je to příprava na skutečný finanční svět. V kruhu rodinném se děti láskyplně a trpělivě seznamují s principy fungování finanční společnosti.

Když se vyčerpají nápady v rodinném zázemí, přichází na řadu úvaha o nějakém zájmovém kroužku, spolku, klubu. Doufáme, že se tam děti něčemu novému přiučí. Nicméně, ačkoli vedení takového spolku finance řeší, k dětem, ale i dospělým se toho obvykle příliš nedostane. Co kdybychom jednou nechali děti zkusit udělat rozpočet na nějakou akci? 1 den, víkendový pobyt, tábor.... Co bude stát na straně příjmů? Jaké budou výdaje? Co když výdaje převyšují příjmy? Kde navýšíme příjmy? Kde snížíme výdaje? Zkusme nechat děti vymýšlet. Nic nás to nebude stát, budeme u nich, až na tom budou pracovat. Můžeme je okamžitě korigovat, směřovat. Nebo naopak obohatí ony nás.

Ať si děti hrají, zakládají společnosti, plánují velké i malé akce. Doma i mezi kamarády, spolužáky.

Neuvedla jsem příliš her jako takových, podle mě jde ale jakákoli situace, příležitost uchopit a přetransformovat na hru. Jen "pod dozorem" vím, co si mé děti odnášejí a čas jim věnovaný se mně i jim vrátí tisíckrát víc, než když je odeženu do pokoje a stáhnu jim nějakou úžasnou hru do PC, tabletu a všech těch dnešních elektronických vymožeností :-)

 

Autorka: Ing. Ludmila Čmelíková

Zpět

Kontakt

yourchance, o.p.s.
Argentinská 38
170 00 Praha 7

+420 603 284 505

 

Další projekty yourchance, o.p.s.:

Zajímavé knížky z oblasti finanční gramotnosti a osobního rozvoje najdete v E-SHOPU YOURCHANCE.

Partneři projektu:

 

yourchance o.p.s. © 2016 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořte si www stránky zdarma!Webnode