MATOUŠ BLAŽEK: E-shopy aneb Jak se nenechat napálit

18.11.2013 21:41

 

Obchodníci nás již na každém kroku upozorňují, že Vánoce se blíží. Nákupní horečka pomalu, ale jistě stoupá. Často nakupujeme ukvapeně. Naše důvěřivost, resp. oslabení obranných mechanismů je ideálním podhoubím pro nejrůznější nepoctivce. Metoda je osvědčená (a zaručená): založíte si e-shop, ve kterém prodáváte zboží za výhodné ceny. Lidé Vám posílají peníze. Vy žádné zboží neexpedujete. Za několik týdnů se přijde na to, že jste nepoctivec. Peníze však už byly dávno vybrány, a poškození je (pravděpodobně) nikdy neuvidí zpět.

 

Na co si dát pozor?

Zejména v čase hektického nakupování je proto třeba varovat spotřebitele před nepoctivými prodejci. Nelze říci, jak se zaručeně pozná nepoctivý e-shop. Lze však říci, které znaky mají zpravidla podvodné e-shopy společné. Jsou to:

  1. Podezřele nízká cena. Např. mobilní telefon konkrétního typu se prodává za 10 až 12 tisíc Kč. Pokud objevíme e-shop, který ten samý mobilní telefon nabízí za 5.000,- Kč, měli bychom být maximálně opatrní.
  2. E-shop neumožňuje platbu předem. Není racionální důvod, proč by e-shop odmítal zaslání zboží na dobírku, když si za ni zákazník připlatí.
  3. Po objednání zboží na dobírku obdržíte od e-shopu požadavek na platbu předem. E-shop Vám pravděpodobně také srdceryvně vylíčil, že si spotřebitelé nevyzvedávají zboží na dobírku, a „chudák“ e-shop Vás prosí o zaslání platby předem. Pokud e-shopu přece jen věříte, domluvte se alespoň, zda budou akceptovat platbu poštovného předem, a platbu zboží až při převzetí.
  4. Nezajímali jsme se o recenze. Ano, to je opravdu cesta do pekel. Možná narazíte na poctivý e-shop, ale možná následně zjistíte, že jste se pouze zařadili mezi desítky podvedených spotřebitelů.
  5. E-shop neuvádí kontaktní údaje, popř. telefony nikdo nezvedá. Pokud nejsou kontaktní údaje funkční, může být s e-shopem něco v nepořádku.

 

Zdůrazňuji, že výše uvedené znaky (resp. žádný z nich) neznamenají automaticky nekalý e-shop, pouze by pro nás měly být signálem, abychom dále obchod ověřovali.

 

Jak se bránit, když už jste byli podvedeni?

Nejdůležitější je rychlost. Pachatel totiž peníze vybere z bankovního účtu, a uteče. Peníze pak utratí rychleji, než si dokážeme vůbec představit (pachatel nepoužije lup na placení účtů za elektřinu, ale rozhýří je v prvním kasinu nebo vykřičeném domě). Je tedy potřeba zablokovat bankovní účet pachatele, a pachatele zadržet.

Existuje jediná instituce, která tak může učinit – Policie ČR. Aby však Policie ČR mohla neprodleně zadržet pachatele a nechat zablokovat jeho bankovní účet, potřebuje k tomu dostatečně silný podnět (více poškozených). Není potřeba, aby se spotřebitelé dostavili na Policii ČR současně, ani aby podali trestní oznámení na stejné služebně Policie ČR. Postačí, pokud spotřebitel, který podal trestní oznámení, sdělí ostatním poškozeným číslo jednací, pod kterým Policie ČR trestní oznámení eviduje.

Ostatní poškození se pak mohou dostavit na kteroukoli služebnu Policie ČR, a sdělit, že trestní oznámení už podala i jiná osoba, a uvést příslušné číslo jednací. Následně je potřeba urgovat Policii ČR o zablokování bankovního účtu pachatele. Pokud nám není Policií ČR vyhověno, vyžádejme si nadřízeného policistu, či nejlépe dozorujícího státního zástupce, a informujme jej o naléhavosti situace. Postarejme se také, aby byli varováni ostatní spotřebitelé.

 

 

Matouš Blažek

vedoucí právního oddělení sdružení Spotřebitel net

 

 

Zpět

Kontakt

yourchance, o.p.s.
Argentinská 38
170 00 Praha 7

+420 603 284 505

 

Další projekty yourchance, o.p.s.:

Zajímavé knížky z oblasti finanční gramotnosti a osobního rozvoje najdete v E-SHOPU YOURCHANCE.

Partneři projektu:

 

yourchance o.p.s. © 2016 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořte si webové stránky zdarma!Webnode