Recenze na knížku: Co máte vědět, než začnete podnikat - Kiyosaki R.

Robert Kiyosaki je autorem mnoha světových bestsellerů, z nichž tím nejúspěšnějším je jednoznačně a právem Bohatý táta, chudý táta. Podnikání je pro Kiyosakiho základem pro dosažení finanční svobody a bohatství, proto se zaměřil na potenciální budoucí podnikatele s úmyslem napsat pro ně publikaci, díky které budou schopní vyvarovat se těch nejzávažnějších počátečních chyb. Podařilo se mu to? Dost záleží na tom, co od knihy vy sami očekáváte. Pokud se chcete naučit základům podnikání, kniha není pro vás. Autor nabízí několik velmi obecných rad a přidává vlastní pohled na podnikatelskou cestu. Knihu rozhodně není potřeba příliš zevrubně studovat a analyzovat, měla by pro vás představovat spíše určitou inspiraci a pohled na to, jakým způsobem přemýšlí opravdu bohatí podnikatelé (s podobným záměrem se setkáte u téměř všech ostatních Kiyosakiho knihách). Na následujících řádcích si rozebereme několik klíčových myšlenek knihy.

„Myslete jako podnikatelé, ne jako zaměstnanci.“ (Robert Kiyosaki)

Podle autora existuje významný rozdíl mezi podnikatelem a zaměstnancem. Zatímco zaměstnaný jedinec hledá v životě jistotu, chce dostávat pravidelnou výplatu, plní příkazy, dodržuje pravidla a přizpůsobuje se kultuře firmy, podnikatel touží po svobodě (které může dosáhnout právě díky riziku a nejistotě) a bohatství, vytváří si vlastní pravidla, nachází problémy (ty následně mění v příležitosti), určuje kulturu firmy a váží si nezávislosti.

„Neúspěch je předpokladem úspěchu.“ (Robert Kiyosaki)

V knize jsou čtenáři dále vyzváni k tomu, aby se nebáli neúspěchu, ale brali jej jako něco zcela přirozeného a mnohdy velmi prospěšného. Z neúspěchu se můžeme poučit, využít nově nabytých znalostí a dosáhnout daleko velkolepějšího výsledku, než jaký jsme očekávali v situaci, kdy jsme neuspěli. Být ochoten dělat chyby rychleji nás pozitivně posune v učebním procesu s daleko větší dynamikou.

„Je důležité mít finanční plán.“ (Robert Kiyosaki)

Co je posláním vašeho podniku? Jaký problém chcete řešit? Jaké jsou vaše peněžní zdroje? Jakým způsobem budete používat hotovost? Jak vysoké budou vaše dluhy a jaký bude jejich účel? Víte, jak vhodně zajistit vaše duševní vlastnictví? Máte právníka, účetního a poradce, kteří vám pomohou ve vašem byznysu (tým)? Jak budete vyjednávat s investory a manažery podniku? Robertova publikace zaměřená na začínající podnikatele vám pomůže vyřešit tyto otázky.

Dílo Roberta Kiyosakiho dále pojednává o obecných věcech, které se ve velmi podobné formě vyskytují u téměř všech knih z edice Bohatého táty. Mezi ty opravdu důležité patří Cashflow kvadrant, B-I trojúhelník, různé druhy příjmů (pracovní, portfoliový, pasivní), aktiva a pasiva a další.

Pokud jste se s tímto autorem dodnes nesetkali, doporučuji nejprve přečíst dvě stěžejní knihy: Bohatý táta, chudý táta a Cashflow kvadrant. Ve druhé jmenované popisuje Kiyosaki hlavní rozdíly mezi zaměstnanci, drobnými živnostníky (doktoři, právníci, majitelé malých podniků,…), majiteli velkých byznysů (budovateli rozsáhlých systémů a sítí) a investory. Tyto publikace představují úplný základ celé Robertovy literární tvorby.

V současné době najdeme obrovské množství knih o finančním vzdělání a osobnostním růstu, které rozhodně stojí za přečtení, ale pouhé prolistování knihou nás o moc dál neposune. Důležité je všechny naučené věci co nejdříve vyzkoušet v praxi, učit se z chyb a neustále se zlepšovat. Pokud máte zájem o osobní rozvoj a finanční vzdělání (prodej, investice, komunikační dovednosti, soft skills, prezentační dovednosti,…) a chcete se současně učit nové věci a zkoušet je v praxi, doporučuji vám co nejdříve navštívit Cashflow klub VŠE, který je určený pro širokou veřejnost. Jako členové se můžete účastnit workshopů a projektů, pracovat v týmu, prezentovat se, půjčovat si knihy zaměřené na výše zmíněná témata a zahrát si deskovou hru Cashflow 101. Více informací najdete na stránkách internetových stránkách www.cashflowklubvse.cz.

Ať už jste se setkali s Kiyosakim poprvé nebo jste jeho vášnivý čtenáři, základní myšlenka snahy tohoto ceněného autora, speakera, učitele, podnikatele a investora je velmi jednoduchá. Právě teď máte možnost vystoupit ze stáda a stát se součástí něčeho velkého, co může navždy změnit váš život. Je možné, že budete nuceni riskovat hodně a strach z neúspěchu bude silný, ale vidina svobody a bohatství (nejen toho finančního) je to, co vás vrátí zpět na cestu vedoucí k úspěšnému a naplňujícímu životu. Není to pro každého, ale možná je to právě pro vás.

Můžete zakoupit nyní v akci na https://www.yourchanceshop.cz/

Autor článku: Jan Skryja
(předseda klubu Cashflow VŠE, student Vysoké školy ekonomické v Praze)