Recenze na knížku: Zvyšte si své finanční IQ - Kiyosaki R.

Březnovým tématem portálu Finanční gramotnost do škol je Osobní a rodinný rozpočet. Jak jsme avizovali v našem únorovém newsletteru, přinášíme Vám recenzi na knihu Roberta Kiyosakiho Zvyšte si své finanční IQ, jejíž obsah bezpochyby souvisí s naším tématem a souběžně se prolíná i do tématu dubnového, kterým je Exekuce a osobní bankrot. Podtitul, Starejte se o své peníze lépe, lehce naznačuje, o čem se píše na následujících stranách.

Po otevření této knihy vás ihned zaujmou úvodní poznámky autora. Shrnutí základních přístupů určitě není na škodu. Výroky typu „peníze nejsou zlo“, „váš dům není aktivum“, a další v dřívějších knihách zjištěné poznatky doplňuje zajímavý výrok „v téhle knize nejsou finanční rady“. Informace vás možná překvapí, možná ne (přeci jen už styl psaní našeho oblíbeného autora známe). Ale každopádně vás bude zajímat, jak je tedy tato kniha finanční gramotnosti pojatá.

„Bohatství člověku nepřinesou nemovitosti, podílové fondy, obchodování nebo peníze. Bohatým se člověk stane díky informacím, znalostem, chytrosti a vlastní šikovnosti.“

V knize najdeme pět základních typů finančního IQ , které jsou nezbytné k dosažení bohatství nezávisle na ekonomické situaci. Co to ale je finanční inteligence? Podle autora se jedná tu část inteligence, kterou používáme při řešení problémů s penězi, jako jsou nízký plat nebo mzda a vysoké dluhy. Každé třeba i částečné vyřešení takového problému nám zvyšuje finanční IQ. Pět typů finančního IQ není nic jiného, než položení si pěti otázek, jejichž vyřešením si zvýšíte celkovou finanční gramotnost a tedy i finanční inteligenci.

První otázka: Jak vydělat víc peněz?

Ano, tak tuto otázku si položil snad každý z nás. Kapitola popisuje příběh o tom, jak Robert volil mezi variantami, které se mu nabízeli po skončení služby u námořnictva. Vybral si méně placenou práci proto, aby získal více zkušeností, které mu později přinesli peněz mnohem víc. Nemohl to vědět, ale byl ochoten podstoupit riziko. Podnikat začal po čtyřleté zkušenosti s obchodem ve svých 31 letech. Nikdy není pozdě...

Druhá otázka: Jak vydělané peníze chránit?

Podnikání přineslo nový problém. Co s nadbytkem peněz. Myslím, že v této kapitole se vyskytuje mnoho rad, které podle autora v knize nenajdeme. Robert popisuje skupinu tzv. finančních dravců (škodných), nebo-li skupin lidí, kteří se přiživují na bohatství někoho jiného. Kromě daní a inflace uvádí Robert i makléře, podniky, nevěsty a nápadníky, švagry nebo advokáty. Velmi zajímavá kapitola.

Třetí otázka: Jak zvládat rozpočet?

Jak hospodařit s financemi, abychom měli přebytek? Rozpočet má být plánem pro zbohatnutí. Robert proto doporučuje místo hledání cest snižováním výdajů, přemýšlet, jak je možné naopak příjmy zvýšit. Ano. Snížit výdaje se možná jeví jako jednodušší, ale z dlouhodobého hlediska se dle mého názoru dostaneme stejně jen na nižší životní úroveň a vaše frustrace se určitě nezmírní. Naopak efektivnější je přemýšlet o zvyšování příjmů. Přemýšlet budete muset tak jako tak a ve výsledku budete při zvolení druhé varianty spokojenější.

Další otázky už vám neprozradím. Jsou ale stejně důležité a podnětné jako tři předchozí. V závěru je kniha doplněna ještě o kapitolu o tom, že při finanční inteligenci je zapotřebí zapojit celý mozek. Následuje kapitola Pár praktických pomůcek, ve které najdeme další tipy, jak zvyšování finanční inteligence pojmout.

Celá kniha je psána lehkou formou. Střídají se pasáže vyprávění příběhů a závěry, které si máte odnést. Pro koho knihu doporučit? Už z tématu je zřejmé, že problém peněz a rodinného rozpočtu řeší opravdu každý.  Rozhodně to může být vaše druhá kniha, kterou od Roberta otevřete. Hádejte, která je první? :-)

Autor: Lucie Jandová

Knihu najdete také v našem e-shopu.

Kam dál: