BONUSOVÉ ÚKOLY

Milí kamarádi, vítejte na stránce s bonusovými úkoly. Díky těmto úkolům zjistíte, jaké máte možnosti finančního vzdělávání a získávání informací.

 

Za bonusové úkoly můžete získat další CHECHTÁKY. Jsou rozděleny do 3 kategorií podle stupně obtížnosti - čím obtížnější úkol, tím větší zisk chechtáků.

 

Jak už z jejich názvu plyne, plnění těchto úkolů je bonusové a tedy čistě dobrovolné. Nicméně když jim věnujete svůj čas, může vás to ve hře posunout na přední příčky – podobně jako v životě: když se budete dále vzdělávat a pracovat na sobě, vždy budete mít větší šanci se uplatnit.

Níže najdete kompletní zadání pro bonusové úkoly. Zpracované úkoly zasílejte na adresu soutez.fgds@gmail.com nejpozději do 6. 1. 2016.

Do předmětu e-mailu VŽDY uvádějte NÁZEV TÝMU, BONUSOVÝ ÚKOL a jeho ČÍSLO.

Kategorie 1 (nejlehčí)

Úkol č. 1 - INTERNET

Základním zdrojem informací dnešní doby je zajisté internet. Pokud potřebujeme vědět nějakou novou informaci nebo najít podrobnosti k tématu, které nás zajímá, můžeme to najít přes vyhledavač ve webovém prohlížeči. K informacím na internetu je však potřeba přistupovat obezřetně, protože nemusí být všechno, co se zde píše, pravdivé. Je dobré používat ověřené portály. Jedním z nich je i wikipedia – je to encyklopedie, kterou sice píší sami lidé, ale informace je možné opravit (někým jiným), takže je postupně očisťována od nepravdivých či nepřesných informací. 

Najděte na wikipedii pojem Rodinný rozpočet a zodpovězte následující otázky:

  • a) K čemu vede podle článku vytvoření rodinného rozpočtu?
  • b) Jaký je zde uveden krok č. 3 při tvorbě rodinného rozpočtu?
  • c) Jaký nástroj ke zpracování rozpočtu je zde uveden jako poslední?

Na portále (www.financnigramotnostdoskol.cz) najděte ve slovníku pojem RPSN a zodpovězte následující otázky:

  • d) Co přesně znamená daná zkratka?
  • e) Jaké poplatky jsou uvedeny jako 4. v pořadí?

Úkol č. 2 - Líbí se mi stránka na FACEBOOKU - Finanční gramotnost do škol / Rozpočti si to!

Jedním ze zdrojů informací mohou být i sociální sítě, jakým je např. Facebook. Musíte si ale hledat takové informace, které budou užitečné pro váš další rozvoj. Pokud najdete takovou stránku, kde jsou zajímavé informace, můžete si na Facebooku zajistit pravidelný přísun novinek z této stránky pomocí zakliknutí „Líbí se mi“ („Like“).

Tento úkol je určen hlavně pro dospělého člena/členy vašeho týmu. Poproste jej/je, aby oslovil/i své známé a pomohl/i vám s tímto úkolem.

  • Klikněte "Líbí se mi" stránce Finanční gramotnost do škol na Facebooku nebo na nové facebookové stránce Rozpočti si to! (ta je určena hlavně dospívajícím a mladým dospělým). 
  • E-mailem napište, pod jakým Facebook-jménem jste "Like" dali.
  • Chechtáky dostanete za každou započatou trojici "Like", tj. za 1., 4., 7. atd. Maximální množství chechtáků, které můžete za tento úkol získat, je 5.

Stránky najdete ZDE a ZDE.

Úkol č. 3 - ČLÁNKY

Dobrým zdrojem inspirace a informací jsou články, zvláště ty odborné. Odborné články je nejlepší hledat na odborných webových portálech nebo v médiích.

 

Na portále (www.financnigramotnostdoskol.cz) / popř. na serveru FinExpert najděte článek "Druhy rozpočtů kolem nás" a zodpovězte tyto otázky:

  • a) Jak je zde definován rozpočet?
  • b) Co je na straně příjmů ve firemním rozpočtu?

Na portále (www.financnigramotnostdoskol.cz) najděte článek „Desatero odpovědného zadlužování“ a zodpovězte otázku:

  • Jaké je pravidlo č. 8?

Na portále (www.financnigramotnostdoskol.cz) najděte článek Lukáše Sutnara "Jak investovat ve správný čas a na správném místě" a zodpovězte následující otázky:

  • d) Jakým citátem od Jana Wericha začíná autor svůj článek?
  • e) Co říkávala autorova babička?

Úkol č. 4 - KVÍZ

Kvíz (test) se dá použít k ověření znalostí nebo také k zamyšlení nad daným tématem a získání nových informací.

  • Zodpovězte otázky mého kvízu, který se týká osobního a rodinného rozpočtu.
  • NOVĚ: kvíz najdete ZDE
  • Chechtáky obdržíte za procentuální úspěšnost:
Procentuální úspěšnost Počet chechtáků
100 - 90 % 8
89 - 80 % 6
79 - 70 % 4
69 - 60 % 3
61 - 50 % 2
pod 50 % 1

Pozn.: Každý tým může vyplnit kvíz pouze JEDNOU. V případě více odpovědí od stejného týmu se bude vždy počítat pouze PRVNÍ odeslaná. 

Kategorie 2 (střední náročnost)

Úkol č. 5 - PRACOVNÍ LISTY A DUM

Pracovní listy slouží k upevnění nabytých znalostí, k jejich procvičení a také k hlubšímu zamyšlení nad daným tématem. Je to výborný nástroj pro samostatnou práci na svém vzdělávání nebo pro zpracování skupinových úkolů. DUM = digitální učební materiál je moderní verze pracovních listů určená pro interaktivní tabule. 
 
NOVÉ! 
Vyberte si jakýkoliv pracovní list ze základní sady pracovních setů pro vaši kategorii ZŠ / SŠ zde na portálu Finanční gramotnost do škol (najdete je v sekci "Materiály") a zašlete mi jej zpracovaný (můžete vynechat úkol pro projektovou výuku).  
 
(Pracovní listy zpracujete tak, že si je vytisknete, vyplníte a naskenujete, nebo vyfotíte a pošlete nám jej na adresu Rostíka rozpočtáře.)
 
  • Chechtáky dostanete až za 3 pracovní listy.
 

Úkol č. 6 – VZDĚLÁVACÍ VIDEA A FILMY

Videa mohou být moderním nástrojem pro vzdělávání či osobní rozvoj. Na internetu najdete nepřeberné množství videí – ať už inspirativních nebo vzdělávacích. I zde je ale zapotřebí dobře vybírat – některá videa totiž slouží jenom pro zábavu. Výhodou videa je spojení různých vjemů – vnímají při něm uši i oči, a to, ať už se jedná o klasické video nebo o komentované statické obrázky

 

V loňském roce tým yourchance ve spolupráci s Meloun Production natočil film PŘÍPAD SMRTÍCÍ SPIRÁLY (najdete ho na portále Finanční gramotnost do škol). Podívejte se na něj a zodpovězte tyto otázky:

  • a) Odkud je ve skutečnosti Femme Fatale?
  • b) Kde měl detektiv schovanou pravou minci, která byla ukradena z muzea?

Najděte na portále pracovní set pro SŠ s názvem Rodinný rozpočet, pusťte si video (komentovanou prezi-prezentaci) a zodpovězte tyto otázky:

  • c) Jaké 4 hlavní důvody, proč je dobré rozpočet sestavovat, jsou zde vyjmenovány?
  • d) Jaká otázka je na konci procesu sestavení rozpočtu podle principů Roberta Kiyosaki a vysvětluje tak podstatu tohoto přístupu k rozpočtu?

Najděte na portále video z pracovního setu k tématu "Dárcovství" (set vznikl v rámci tématu měsíce "Dárcovství - CSR - Fundraising") a zodpovězte tyto otázky:

  • e) Vysvětlete pojmy CSR, Fundraising a filantropie a rozdíly mezi nimi

Začátkem října budou zde na portále zveřejněny nové pracovní sety pro základní školy. Najděte mezi nimi část „Půjčky“, pusťte si video a zodpovězte tyto otázky:

  • f) Jaká jsou 3 základní pravidla, podle kterých můžeme určit dobrou půjčku?
  • g) Podle čeho se mají úvěry porovnávat?

Úkol č. 7 – INSPIRATIVNÍ VIDEA

Najděte na portále Podnikavost.cz (www.podnikavost.cz„Nejsilnější motivační video“ a zodpovězte tyto otázky:

  • a) Co budete přitahovat, když budete mimořádní?
  • b) Jaký sport se během videa naučí hlavní hrdina?

Úkol č. 8 – WEBINÁŘE

Webinář je moderní forma vzdělávání. Je to seminář/lekce, který probíhá on-line v reálném čase. Účastníci sedí u svých počítačů a komunikují přes speciální aplikaci na dálku s lektory a případně i mezi sebou. Lektoři mají díky aplikaci možnost předvést účastníkům svou prezentaci, jiné dokumenty z počítače či na internetu. Někdy se pojmem webinář označuje také e-learningová lekce formou videa určená pro samostudium.

Najděte si přes portál (www.financnigramotnostdoskol.czzáznam z webináře Finanční poradenství (únor 2015) a zodpovězte tyto otázky:

  • a) Na webináři jsou představeny a znázorněny 3 otázky. Jaká je otázka č. 3? 
  • b) Jaká je rada č. 7 Chytrého Honzy? 
  • c) Který ze zakladatelů finanční skupiny Chytrý Honza se jmenuje Honza? 

Kategorie 3 (nejobtížnější)

Úkol č. 9 – HRY

Zajímavou cestou, jak se (finančně) vzdělávat, je zahrát si nějakou hru. Hra má tu výhodu, že nové vědomosti a dovednosti získáte zábavně formou zážitku, a tak se vám dostanou lépe pod kůži.  Existuje nespočet her, které vám mohou pomoci nasát do sebe základní znalosti z oblasti financí, ekonomie či podnikání.

  • Zahrajte si jakoukoliv hru, která rozvíjí finanční / ekonomickou gramotnost či podnikavost, a popište její principy a jak se vám její hraní líbí (neboli recenzi).
  • Pokud hraní této hry ještě zdokumentujete fotkami či videem, získáte chechtáky navíc – obdržíte chechtáky buď za fotografie, nebo za video (video je ohodnoceno lépe). 
  • Můžete si zahrát i více her – chechtáky získáte až za 3 zaslané hry.

Inspirací vám může být stránka stránka „Hry“ na tomto portále.

Pozn. Výše chechtáků bude odvozena od kvality (rozsahu) zpracování recenze.

Pozn. Vytvářejte opravdu své vlastní popisy hry. Recenze stažené z internetu nejen nebudou oceněny chechtáky a nebudou vám v takovém případě uznány žádné chechtáky za tento úkol!

Do obrázku principy - 2 chechátky, recenze hry 1-3 chechtáky podle rozsahu zpracování

Úkol č. 10 – KNIHY

Četba knih je od vynálezu knihtisku základním zdrojem informací. Při četbě navíc rozvíjíme naše myšlení a fantazii a posilujeme vyjadřovací schopnosti. Knihy mohou být různého typu – některé jsou jen pro zábavu, některé slouží pro osobní rozvoj či vzdělávání. Pro tyto účely je nejlepší vyhledávat knihy odborné.

  • Přečtěte si jakoukoliv knížku týkající se oblasti finanční a ekonomické gramotnosti, financí, podnikání nebo osobnostního rozvoje
  • Napište mi 3 základní poznatky, které jste si z knížky odnesli a vnímáte je pro sebe jako důležité. 
  • Pokud přidáte i delší recenzi knihy, získáte chechtáky navíc. 
  • Můžete přečíst i více knížek (např. každý člen týmu jednu) – chechtáky získáte až za 5 zaslaných knížek.

Tipy na knížky najde na portále Finanční gramotnost do škol v sekci „Rozvíjejte se“ a také na stránce „Knihy pro výuku FG“ v sekci „Materiály“.

Pozn. Vytvářejte opravdu své vlastní recenze knížek. Recenze stažené z internetu nebudou oceněny chechtáky a nebudou vám v takovém případě uznány žádné chechtáky za tento úkol!

Úkol č. 11 - PREZENTACE

Také klasický výklad - prezentace nebo přednáška - nás může obohatit o nové poznatky. Ještě více se přiučíte, když takovou prezentaci vytváříte – při tvorbě si totiž musíte nejen najít veškeré informace k danému tématu, ale také přemýšlet o tom, jakým způsobem téma podáte svým „žákům“.

  • Vytvořte prezentaci na jakékoliv téma týkající se finanční gramotnosti a tu předneste své rodině, kamarádům nebo jiným lidem.
  • Tuto aktivitu zdokumentujte natočením videa nebo nafocením fotek a zašlete společně s prezentací. 
  • Můžete vytvořit i více prezentací – chechtáky získáte až za 3 zaslané prezentace.

Pozn. Prezentace nemusí být vytvořena v PowerPointu, o množství získaných chechtáků však rozhoduje kvalita zpracování.  Úkol lze splnit i tak, že prezentaci vytvoří 1 člen týmu a odprezentuje ji ostatním členům. Zaslání videa je ohodnoceno vyšším ziskem chechtáků než zaslání fotografií (obdržíte buď chechtáky za fotografie, nebo za video). Prezentace musí být alespoň na 5 minut.

Úkol č. 12 - DENÍK

Psaní deníku – tedy svého „příběhu“, postupu či dojmů vám může pomoci uspořádat si myšlenky a uvědomit si, co bylo v daném „příběhu“ důležité a co nového jste se naučili.

 

  • V průběhu soutěže si pište deník o tom, jak na soutěži pracujete. 
  • Práci dokumentujte také fotografiemi. Deník s fotografiemi nám na konci soutěže zašlete.

Pozn. Deník bude ohodnocen podle kvality (rozsahu) zpracování.

Úkol č. 13 - MOBILNÍ APLIKACE

S rozvojem moderních technologií vzniká čím dál více zajímavých mobilních aplikací, které mohou taktéž pomáhat ke vzdělávání. Některé obsahují užitečné nástroje pro správu osobních či rodinných financí. Samotným praktickým používáním takovýchto nástrojů se člověk v dané oblasti rozvíjí. 

 

  • Vyzkoušejte některou z mobilních aplikací, která slouží pro sestavení osobního či rodinného rozpočtu (nebo případně se jinak týká rozvoje finanční gramotnosti) a napište nám recenzi - tj. jak se aplikace jmenuje, na jakých (obsahových) principech funguje, co se vám na ní líbilo a co byste naopak po změnili. 
  • Můžete vyzkoušet i více aplikací - chechtáky dostanete až za 3 různé. 

Doporučení: pakliže budete zkoušet aplikaci k sestavení rozpočtu, je tento úkol spíše vhodný pro dospělou osobu ve vašem týmu, která může aplikaci vyzkoušet na skutečně reálných vstupech (reálných příjmech a výdajích).  

Tip: Přečtěte si recenzi na jednu z aplikací v tomto ČLÁNKU.

Pozn. Vytvářejte opravdu své vlastní recenze. Recenze stažené z internetu nebudou oceněny chechtáky a nebudou vám v takovém případě uznány žádné chechtáky za tento úkol.

Provozovatel portálu a soutěže:

PARTNEŘI SOUTĚŽE:

 
      
 
       
 
     
 
    
 
 
 

MEDIÁLNÍ PARTNEŘI:

                     

Kontakt

yourchance, o.p.s.
Argentinská 38
170 00 Praha 7

+420 603 284 505

 

Další projekty yourchance, o.p.s.:

Zajímavé knížky z oblasti finanční gramotnosti a osobního rozvoje najdete v E-SHOPU YOURCHANCE.

Partneři projektu:

 

yourchance o.p.s. © 2016 Všechna práva vyhrazena.

Tvorba webových stránek zdarmaWebnode