Reklama a finance

04.05.2016 09:56

Reklama na nás útočí ze všech stran.  A finanční produkty a služby nejsou výjimkou.
Proč je toto téma hodné naší pozornosti?

Ať chceme či ne, reklama má na naše rozhodování vliv, je všude. I když chceme být imunní, jsme-li v životní situaci, kdy se rozhodujeme o změně či  vytvoření nového finančního vztahu, pak vzpomínka na "slyšené a viděné"  vyvstane v naší mysli. Čím naléhavější je potřeba, tím "otevřenější" k reklamě můžeme být.

Zejména pak může mít velký vliv na ty, kteří se o dané věci rozhodují poprvé či nemají tolik zkušeností posoudit nabízené  a znát úskalí nabídky. Tedy především mladí lidé[1].

Jak se zachovat při rozhodování?

1. Uvědomte si, že reklama je tady proto, aby byl produkt prodán. Cílem je zisk toho, kdo produkt nabízí. I prostředky vložené do reklamy mají být pokryty prodaným produktem.  

  • Zvažujte tedy, jestli danou službu či produkt opravdu potřebujete.
  • To nejlevnější nemusí být z více hledisek to nejlepší pro vás.

2. Ideální inzerované podmínky produktu jsou obvykle aplikovatelné pouze na úzkou skupinu ideálních - prémiových - klientů, nikoliv na všechny nebo limitované konkrétním období či kategorií produktu. 

  • Riziko však je, když už začneme o věci jednat, dodáme informace, věnujeme tomu čas. Protože naše investice kromě peněz je i naše energie, úsilí, trpělivost a čas, a toho tolik nemáme, kývneme možná na nabídku, která nakonec neodpovídá původní reklamě, ale "už to chceme mít vyřešené"

3. Řada detailů v reklamě je skrytá a přitom důležitá, takže se ptejte, přemýšlejte a znovu ptejte.  To, že  někdo nabízí výhodný úrok např. hypotečního úvěru neznamená výhru.

  • Je nabídka ochotna se přizpůsobit vašim potřebám nebo vy se musíte přizpůsobit požadavkům? 
  • Víte jaké jsou RPNS, jaké je ocenění zastaveného majetku a tudíž výsledná dosažitelná částka úvěru, to že váš rodinný stav, počet dětí i let v zaměstnání, místo bydliště, vzdělání, úspory a obrat na účtu rozhoduje o úroku, který dostanete.
  • To, že se musíte zavázat k řadě dalších závazků a vydání;  pozor na všechny druhy zajištění, např.směnky, které poskytujete. Mohou a budou realizovány a event. prodány cenou v nouzi, tedy nikoliv výhodnou pro vás, ale věřitele, jehož pohledávky budou primárně uspokojeny. Jaký postup bude, jestliže se dostanete do finanční nouze. Víte, že problematická pohledávka za vámi může být postoupena vymáhací firmě.

4. Nerozhodujte se hned. Dejte si čas na prozkoumání nabídky. Nenechte se dotlačit  k okamžitému podpisu. Žádejte detailní podmínky. Myslete nejen na  proces uzavírání finančního vztahu, ale na průběh (co vše se může řešit) a na ukončování vztahu a podmínky a náklady s tím spojené. Uvědomte si, že nabídka útočí na vaše emoce a vaši životní situaci, manipuluje míněním a je jen na vás, jestli podlehnete.

  • Vždy berte úvahu zkušenosti, reference a doporučení známých. Zkoumejte na internetu jaké zkušenosti mají ostatní s produktem i firmou, jaké chyby udělali a jak vy se z nich můžete poučit.
  • Čím závažnější je rozhodnutí, tím víc času i trpělivosti tomu věnujte. Nepodléhejte nátlaku. Obvykle zisk úžasné nabídky má svou protiváhu v nepoznaných podmínkách, které mohou celou službu  či produkt prodražit nebo vám ztížit životní situaci.

5. Nezkoumejte jen podmínky produktu, či služby, ale  i toho, kdo je na druhé straně - prodávající. Jeho renomé, důvěryhodnost,  zkušenosti. Je-li to  subjekt bez regulace a dohledu nad jeho službami, buďte obezřetní. Nyní  nastává doba změn a subjekty nabízející půjčky by měly přejít pod dohled  České národní banky a jejich služby regulovány. Snad tedy bude lépe

6. Poraďte se s nestranným, zkušeným člověkem. Neznáte-li nikoho takového, existují i poradny, řešící situace lidí ve finanční tísni. I takové  poradny pomáhají při prevenci, vyvíjí působnost na spotřebitele, aby si  půjčovali chytře, obezřetně a zodpovědně.

 

Autor: Ing. Ilona Jedličková


 

 




[1]     The influence of financial promotions on young people's
decision-making:  https://masassets.blob.core.windows.net/cms/20100902_financial_promotions.pdf

 

Zpět

Kontakt

yourchance, o.p.s.
Argentinská 38
170 00 Praha 7

+420 603 284 505

 

Další projekty yourchance, o.p.s.:

Zajímavé knížky z oblasti finanční gramotnosti a osobního rozvoje najdete v E-SHOPU YOURCHANCE.

Partneři projektu:

 

yourchance o.p.s. © 2016 Všechna práva vyhrazena.

Tvorba webových stránek zdarmaWebnode